خبرگزاري آريا- نمايشگاه نقاشي هاي مرسده طوسي طهراني با عنوان «قاجاريته» عصر جمعه ٢٩ آذر ماه در گالري شکوه افتتاح شد.
آرزو جعفريان:مرسده طوسي طهراني در اين نمايشگاه 17 اثر اکريليک بر روي بوم را عرضه کرده که در آنها مردمانى از عصر قاجاريه را در تقابل هاى فرهنگى و حتى پندارهاى امروزى جستجو و مورد مطالعه قرار داده است.
او در آثار نمايشگاه «قاجاريته» واقعيت زنان را نشان داده است با توجه به اين موضوع او زنان را زيبا، مستحکم و با قابليت هاي زيادي بر روي بوم نقش کرده است، طوسي طهراني معتقد است اگر زنان نباشند مردان نمي توانند به جايگاه هاي مختلف دست يابند. او زنان را زير مجموعه تمام جنگ ها و رويدادهاي تاريخ مي داند. هنرمند در اين نمايشگاه تمامي آثارش را فقط با ديد زنانه تصوير نکرده و در اين آثار به نوعي خشونت مردان، تحکم و قدرت نمايي آنها را نيز نشان داده است.
طوسي طهراني در مورد شباهت هاي نقاشي هاي تازه اش با آثار قبلي اش گفت:آثار اين مجموعه از نظر تم رنگي شبيه به آثار پاپ آبسترک مجموعه قبلي ام با عنوان «شکر» است. من در تابلوهايم از رنگ هاي تخت، تند و شارپ استفاده مي کنم تا با اتکا بر اين رنگ ها احساساتم را بر روي بوم به تصوير کشم. در آثار قبلي ام از کلاژ استفاده کرده ام اما در اين آثار با آنکه کلاژ نشده اما حس آن را به بيننده منتقل مي کند.
او در مورد انتخاب عنوان «قاجاريته» براي آثار تازه اش در اين نمايشگاه گفت: من در اين آثار به دنبال تشابهي جايگزين ميان شرايط فعلي معاصر و دوران قاجار هستم ، که در نقاشي هايم به پارادوکسي مشترک ميان اين دو دوره دست يافتم. «قاجاريته» در واقع تلفيقي از قاجاريه و مدرنيته است.«يته» واژه سبک شناسي است و کسي تا به حال از اين عنوان براي آثارش استفاده نکرده است من در اين نمايشگاه با توجه به مطالعه کتاب هاي جعفر شهري در رابطه با طهران قديم ، به خاطر تشابهات دوران مدرن و قاجار اين عنوان را انتخاب کردم.
طوسي طهراني در بعضي از اين آثار روي اعضاي بدن فيگورها تاکيد کرده است و پرداخت بيشتري روي آن انجام داده است، او در اين رابطه گفت: فکر مي کنم وقتي مي خواهيم راجع به انسانها صحبت کنيم بايد آنها را با جزييات بيشتري بر روي بوم نشان دهيم و براي مثال اگر مي خواهيم راجع به زن ايراني حرفي بزنيم و مسائلي را عنوان کنيم بايد چهره اش را هر چقدر بزرگ يا کوچک نشان دهيم تا احساس مان را بيان کنيم.
نقاشي هاي اين هنرمند جوان در کادرهايي مربعي يا مستطيل شکل اتفاق مي افتند و به نظر او اين سوژه ها را از پشت دوربين نگاه کرده است و يا با اين کار مخاطب را وادار کرده است تا به آبجکت اصلي آثارش توجه ويژه اي کنند و روي کاراکترها که بيشتر در وسط تابلو به چشم مي خورند نگاه کنند، او در اين مورد گفت: اين کادرها و مکعب ها در آثارم پرسپکتيوهاي متافيزيکي هستند که اولين بار آنها را در خواب ديده ام و سعي کرده ام در اين آثار افراد قاجاري را درون اين فضا ها قرار دهم.
او اضافه کرد: از ابتداي آنکه نقاشي را شروع کردم خارج از آنکه روي علم پرسپکتيو شناخت و دانشي داشته باشم ، علاقه زيادي به آن داشتم و در نقاشي هايم مکعب، مخروط و هرم مي کشيدم، دوست دارم با اين اشکال در آثارم بازي کنم. در آثار اين نمايشگاه هم فضاهاي متافيزيکي را که پرسپکتيوي نو دارند را به نمايش گذاشته ام.
تابلو هاي او مانند صحنه نمايش مي مانند، گويي هنرمند در اين آثار روايت گري مي کند و قسمتي از داستان هاي مختلف که در ذهن داشته را در قالب اين نقاشي ها عرضه کرده است.
در بيشتر آثارش رنگ فيروزه اي بر رنگ هاي ديگر غالب است، او معتقد است چون بهترين نوع فيروزه در ايران است ، رنگ فيروزه اي نماد ايران است، به همين دليل در آثارش بيشتر از اين رنگ بهره گرفته است.
نقاشي هاي وي بيشتر ذهني هستند، او اين کاراکترها را يا بصورت انتزاعي و يا از کتابهاي کميابي پيدا کرده است و روي بوم تصوير کرده و در بعضي با نرم افزار فتوشاپ بر روي آنها کار کرده است.
زمينه بيشتر آثار او بافت دارند. او در بعضي از آثارش در حاشيه کار از خط بهره گرفته است و در بعضي، خط را بصورت بافت هايي برجسته در سرتاسر کار مهر کرده است.
مرسده طوسى طهراني متولد 1362 تهران است، او كارشناسى نقاشى از دانشگاه سوره تهران دارد و دانشجوي کارشناسي ارشد نقاشي از دانشکده هنرهاي زيبا، دانشگاه تهران است. طوسي طهراني ارائه حرفه اى آثارش را از سال ١٣٨٤ با دوسالانه نقاشى دامون فر آغاز كرده است. او در اين سال ها با عضويت در انجمن نقاشان ايران در نمايشگاه هاى متعددى حضور يافته است.
آثار طوسى تا چهارم دى ماه در گالرى شكوه واقع در فرمانيه ، بلواراندزرگو ، خ سليمى شمالى ، كوچه امير نورى ، شماره ١٩ در معرض تماشا قرار دارد . علاقه مندان مي توانند همه روزه از ساعت 16 الي 20 از اين آثار ديدن کنند.